„Przepisać czy nie przepisać - oto jest pytanie.” - Czyli jak pracować z podręcznikiem wieloletnim
w gimnazjum. (webinarium dla wydawnictwa Oxford University Press)
Monika Kapuśniak
Przepisać czy nie przepisać - oto jest pytanie.
Kto postępuje słuszniej: ten, kto grzecznie
przepisuje kilometry zdań nieszczęsnych,
Czy ten, kto stawia opór liter morzu
I w walce kładzie im kres?
Struktura, zawartość, ilość i jakość uczniowskich notatek jest odzwierciedleniem organizacji pracy nauczyciela.
1. Temat jest jak teza w rozprawce, tag/znacznik, który pomoże nam znaleźć to, czego szukamy.
2. Klasy 4-4 - wklejka do zeszytu (Times New Roman/Arial 14-16/open dyslexic). Odpowiedni kształt liter na tablicy.
3. Klasy gimnazjum/liceum – przepisywanie + systematyczna kontrola zeszytów/open dyslexic.
4. „Peer correction” - wzajemne sprawdzanie błędów w zapisie nowych słów.
5. Aplikacja quizlet.com lub senteacher.org - jako pomoc w przygotowaniu wklejek do zeszytu.
6. Brudnopis podział zeszytu na czystopis i brudnopis.
Pytania:
A. Ile czasu uczeń powinien poświęcić w czasie lekcji na robienie notatki?
B. Jaka część tej notatki jest generowana przez nauczyciela, a jaka przez ucznia?
C. Jaką wartość edukacyjną ma dana notatka?
D. Czy dany wpis, w oderwaniu od podręcznika, również będzie miał taki sam sens?
Sposoby na głosowanie:
1. Tabletki (małe tabliczki suchościeralne do udzielania odpowiedzi T/F, abc).
2. Biała kartka włożona w koszulkę i marker - zamiast tabliczek suchościeralnych.
3. Fanty, kamyki, plickers, karty do głosowania (ABC, TF):
Na lekcji uczeń robi notatkę (np. zapisuje nowe słówka), ale w domu ten materiał powinien jakoś „przetworzyć."
Nauczyciel może zadać adekwatną pracę domową z ćwiczeń albo… wykorzystać następujące pomysły:
A. Wykonaj tabelkę, przy pomocy której podzielisz słowa z lekcji na kategorie: warzywa/owoce, synonimy/antonimy itd.
B. Pomyśl jakim chciałbyś być owocem (zwierzęciem, pomieszczeniem w domu) i napisz o sobie trzy zdania.
C. Wykonaj mapkę myśli na temat zawodu/pomieszczenia w domu (ulubionej książki, zwierzątka…).
D. Popracuj nad słowem ANNOY.
E. Narysuj venn diagram i umieść na nim zwierzęta wodne i lądowe.
F. Odpowiedz na pytania, wykorzystując jak najwięcej słów z lekcji. Podkreśl te słowa.
G. Napisz 10 zdań opisujących obrazek ze str. X.
H. Zaszyfruj 6 słów z lekcji i na początku kolejnych zajęć wymieńcie się zeszytami i odkodujcie słowa.
I. Zaprojektuj okładkę płyty „The interior matters!”
J. Zaprojektuj okładkę dla National Geographic – wydanie o …
K. Napisz pean ku czci czasu Present Perfect
L. Write a poem/a song about …
M. Zaprojektuj wpis do ilustrowanego słownika.
N. Zaprojektuj profil FB danego zagadnienia gramatycznego.
Aplikacje/strony:
en.islcollective.com
busyteacher.org
quizlet.com
senteacher.org
tefl.net
printoteka.pl
plickers.com
skip to main |
skip to sidebar
środa, 9 marca 2016
Featured Post 5
ETYKIETY
- Kronika klasy 1b (2013-2016) (54)
- Prosto z klasy:-) (27)
- SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI (17)
- WARSZTATY DLA UCZNIÓW (13)
Łączna liczba wyświetleń
Popularne posty
Archiwum bloga
-
▼
2016
(36)
- ► października (1)
-
▼
marca
(8)
- 3B NA LODZIE:-)
- Klasa 3b w pantomimie - "Jezus jest moim zbawienie...
- Katarzyna Mazurek i Natalia Paprota - uczennice kl...
- Minęło cztery lata, ale dobrze jest czasem powspom...
- Notatka ze szkolenia - Przepisać czy nie przepisać?
- Dla takich słów warto!
- Weronika Wojciechowska, Ola Leziak i Ola Gielara w...
- Kasia i Weronika w roli Walentynek:-)
-
►
2015
(46)
- ► października (10)
0 komentarze:
Prześlij komentarz